Podcast Banner

Jouw podcast heeft muziek nodig

Muziek in je podcast

Jouw podcast heeft muziek nodig

Muziek in een podcast? In eerste instantie klinkt dit misschien als een tegenstelling, of misschien als een slechte combinatie. Maar er zijn eigenlijk zeer goede redenen om muziek in jouw podcast op te nemen. In dit artikel leggen we uit waarom het hebben van muziek in jouw podcast belangrijker kan zijn dan je denkt.

Muziek roept emoties op

Iedereen heeft associaties bij verschillende nummers. Muziek roept herinneringen op aan tijden, plaatsen en andere mensen in ons leven. En met deze herinneringen komen bepaalde emoties. Dit is een van de doelen van het opnemen van muziek in jouw podcast.

Als je je houdt aan een bepaalde stijl of een specifiek nummer, kun je luisteraars helpen een emotionele band met jouw podcast te hebben. Ze zullen jou en jouw podcast gaan associëren met het nummer en een bepaalde emotie.

Dit komt doordat emoties herkenbaarheid creëren; door middel van muziek creëer je emoties en versterk je tegelijkertijd jouw merk.

Hoe kies ik de muziek voor mijn podcast?

Allereerst moet je natuurlijk van de muziek houden. Muziek die je leuk vindt, helpt je stemming voor de podcast te bepalen, en het is juist deze stemming die je vervolgens in jouw inhoud weerspiegelt.

Zoals al eerder vermeld, zijn emoties een belangrijk onderdeel van jouw podcast. Dus je moet jezelf afvragen welke emoties je wilt dat jouw luisteraars voelen en ervaren wanneer ze naar jouw podcast luisteren.

Bijvoorbeeld, als jouw luisteraars naar jouw podcast luisteren om te ontspannen na een zware en stressvolle dag, zou deze stemming ook in de muziek moeten worden weerspiegeld. Muziek met een lage BPM (beats per minute) kan dan geschikt zijn. Afhankelijk van de inhoud van jouw podcast is het misschien zelfs goed om muziek te gebruiken die het tempo heeft van een typische rusthartslag.

Aan de andere kant, als je jouw luisteraars wilt motiveren met jouw podcast, heeft het zin om muziek te gebruiken die meer uptempo is.

Als jouw podcast over feitelijke of wetenschappelijke onderwerpen gaat, werkt eenvoudige muziek die niet afleidt van de inhoud het beste.

Waar je op moet letten bij Podcast intro’s

We hebben dit allemaal meegemaakt met onze favoriete series: de intro laat ons weten dat de show gaat beginnen, en meestal kennen we de intro al na een paar afleveringen uit ons hoofd.

Dit is precies het doel van een podcast-intro. Zorg er echter voor dat de intro kort en to the point is; er is bijna niets erger voor luisteraars dan door een eindeloze intro te moeten zitten. Dus, binnen een maximum van 20 seconden intro muziek, moet jouw daadwerkelijke podcast beginnen.

Wat zijn de voordelen van muziek in een podcast intro?

De muziek geeft je een duidelijke scheiding tussen de aankondiging van de aflevering en het hoofddeel van de aflevering. Met een muziekintro bouw je een zekere spanning op. Door middel van muziek stimuleer je de emoties die je wilt dat jouw luisteraars voelen. Muziek helpt bij het creëren van luisterherkenning van jouw podcast. Jouw luisteraars zullen de intro associëren met jou en jouw podcast. Dit kan je ook een groot voordeel opleveren voor andere projecten, bijvoorbeeld als je video’s wilt produceren of jouw eigen producten op een website wilt verkopen. Als je jouw podcast-intro in deze andere projecten opneemt, zullen jouw luisteraars je herkennen.

Gebruik muziek voor social media

Muziek speelt ook een cruciale rol bij het promoten van jouw podcast. Je kunt bijvoorbeeld muziek gebruiken om audiogrammen te maken. Audiogrammen zijn korte video’s die een audioclip van jouw podcast combineren met de geluidsgolfvorm en een afbeelding.

Audiogrammen zijn een geweldige manier om jouw podcast op sociale media te promoten omdat ze echte blikvangers zijn. Ze vallen veel meer op dan afbeeldingsbestanden of audioclips, dus mensen zijn eerder geneigd een podcast te bekijken als ze er een audiogram van zien.

Bij Podcastvoorbedrijven.nl componeren wij exact de intro muziek die jij wilt.
Klik op deze link voor een gratis gesprek over podcast marketing.

Of neem een kijkje op Podcastvoorbedrijven.nl